Monday, November 15, 2010

KENAPA..???

KITA : Kenapa aku diuji?

QURAN : Apakah manusia itu mengira bahawa mereka dibiarkan saja mengatakan, kami telah beriman, sedangkan mereka tidak diuji? & Sesungguhnye Kami telah menguji orang-orang sebelum mereka, maka Sesungguhnya Allah mengetahui orang-orang yang benar & Sesungguhnya Dia mengetahui orang-orang yang berdusta. (Surah Al-Ankabut : 2-3)
 
KITA : Kenapa aku tak dapat apa yang aku idamkan?

QURAN : Boleh jadi kamu membenci sesuatu padahal ia amat baik bagimu, & b0leh jadi juga kamu menyukai sesuatu padahal ia amat buruk bagimu. Allah mengetahui apa yang kamu tidak ketahui (Surah Al-Baqarah : 216)
 
KITA : Kenapa ujian seberat ini?

QURAN : Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupnnya (Surah Al-Baqarah : 286)

KITA : Kenapa kita kecewa/frust?

QURAN: Janganlah kamu bersikap lemah & janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya jika kamu orang-orang yang beriman. (Surah Ali Imran : 139)

KITA : Macam mana aku kena menghadapinya?

QURAN: & mintalah pertolongan kepada Allah dengan jalan sabar & mengerjakan solat & Sesungguhnya solat itu amat berat kecuali bagi orang-orang yang khusyuk. (Surah Al-Baqarah : 45)

KITA : Kepada siapa aku berharap?

QURAN : Cukuplah Allah bagiku, tiada Tuhan selain daripadaNya & kepadaNya aku bertawakal. (Surah At-Taubah : 129)
 
KITA : Apa yang aku dapat dari ujian ni?

QURAN: Sesungguhnya Allah telah membeli daripada orang-orang mukmin, diri & harta mereka dengan memberikan syurga kepada mereka. (Surah At-Taubah : 111)
 
KITA:  Aku dah tak tahu apa nak buat!

QURAN : & janganlah kamu berputus asa daripada rahmat Allah, Sesungguhnya tidak berputus asa daripada rahmat Allah melainkan kaum yang kafir, (Surah Yusuf : 12)
 
KITA : Sampai bila aku perlu merana ?

QURAN : Kerana Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. Sesungguhnya sesudah kesulitan itu ada kemudahan. (Surah Al-Insyirah : 5-6)


*Diambil dari ILUVISLAM...telah diedit penulisannya...Sesungguhnya Al-Quran mempunyai jawapan kepada persoalan-persoalan kita.....Rapatkan diri kita dengan warisan Kekasih Tercinta...

No comments:

Post a Comment