Tuesday, October 5, 2010

Pemilik Cintaku Setelah Allah & Rasul -Fatimah Syarha-


Dengar tajuk pon mesti da taw kan...Honestly,buku ni byk bukak mataku yang sbnrnya da nmpk,tp x brape nk praktikkan...Aku diibaratkan seperti seorang yg rabun,tp x pakai spek...aku nmpk,tp x jelas....mksudnya aku taw bnda tue,tp wat2 x taw...BERDOSANYA aku!!

ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!
ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!
ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!
ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!
ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!
ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!
ASTAGHFIRULLAHHALAZIM!!

kata2 pnulis dlm buku itu membuatkanku kadang2 senyum sendiri dan kebanyakan tertawa seorang diri...lau ckp org x btol pon,aku bole trime kot...tp aku amat sukakan isinya..Ya...memang pasal perkahwinan...Fitrah yang x dpt lari dlm menjadi umat Nabi Muhammad dan hamba Yang ESA...Tapi ape yang aku ingin tekankan di sini,bukan nikmat perkahwinan yang berdasarkan nafsu semata....Tetapi...Kemanisan Perkahwinan Yang Dibina dengan teras Halal yang kukuh...MASYAALLAH...SUBHANALLAH...Sungguh, aku amat tertarik dengan kisah antara Qaniah & Dr. Muslih....Percintaan yang terbina atas dasar pernikahan yang halal dan bersyariat Islam sebagai paksi utama...Aku yang membaca mrasakan Manisnya perkahwinan yang terbina....
Semua itu mungkin...tiada yang mustahil...hanya jadikan Quran dan Sunnah sbg panduan...insyaALLAH semua menjadi mudah dan barokah...Menjadi wanita seperti Qaniah buatku boleh diibaratkan jauh panggang dari api...Mana mungkin aku mampu menjadi sepertinya...Cinta kepada ALLAH  S.W.T. yang diutamakan...Baginya,cinta manusia akan dtg selepas kita cinta Pada Yang ESA....Subhanallah!!ALLAH yang menentukan perjalanan hidup hambanya...Muncul Dr.Muslih membawa rombongan risikan...Berteraskan agama yang utuh,akhirnya Dr. Muslih menjadi lelaki yang berjaya mencuri hati Qaniah...Dan termenterailah ikatan pernikahan yang penuh kesucian...Qaniah berpegang kepada prinsip yang menyatakan;

Aku mencintaimu kerana agamamu,
Jika hilang agamamu,
Maka hilanglah cintaku kepadamu
-Imam al-Nawawi-

Huhu...akn ku smbung apa yang aku perolehi dari buku yang  mnarik ini bila aku lapang....

No comments:

Post a Comment